lunes, 15 de julio de 2013

L’Institut Ramon Coll i Rodés compta amb el Projecte d’innovació de Mediació. Tenim un equip de mediació, format bàsicament per alumnes, que intercedeixen en els conflictes entre companys. Els últims anys, no fan gaires intervencions d’aquests tipus, ja sigui perquè el diàleg com a resolució de conflictes està instaurat al centre, o bé perquè es fan mediacions immediates que solucionen els conflictes en la seva fase incipient.
Els últims cursos, hem detectat que l’alumnat de 1r d’ESO presenta més problemes d’adaptació. Per això, ens hem proposat potenciar l’acollida i la integració en el centre d’aquest alumnat nou.
Seguint corrents pedagògics basats en l’aprenentatge individualitzat entre iguals, hem cregut convenient aprofitar el potencial personal de l’equip de mediació, per crear la figura de l’alumne-tutor.
Aquests alumnes acompanyarien els de 1r d’ESO que presenten més dificultats d’adaptació i/o de comportament en el centre. Per començar, triaríem dos alumnes mediadors per a cada alumne de 1r d’ESO susceptible de rebre aquesta ajuda. Pensem que els alumnes de 1r d’ESO necessiten referents positius, companys més grans i madurs que ells amb qui poder compartir les seves inquietuds, els seus dubtes i de qui aprendre actituds, valors, normes, organització i hàbits. Pensem que el nivell de comunicació i el grau d’empatia són més elevats quan la relació és entre iguals (alumnes, encara que tinguin edats diferents).

Els alumnes-tutors juguen el paper d’intermediaris de l’alumne que tenen al seu càrrec. A més, aquesta relació contribuirà a desenvolupar l’autoconeixement i a la construcció d’un concepte positiu de sí mateixos.